GPX:
https://forum.rat-adv.org/t/around-olesnica-rally-80km-gpx/7181
Trasa jest pętlą, można zacząć w każdym miejscu. Opis prowadzony z Dobroszowa Oleśnickiego, zgodnie z ruchem wskazówek zegara (punkt najbardziej wysunięty na zachód).
- Trasę rozpoczynamy jadąc polnymi drogami na wschód. Grunt dość dobrze związany, miejscami gliniasty i piaszczysty, okresowo rozjeżdżony przez sprzęt rolniczy. Po opadach zdarzają się śliskie punkty.
- Docieramy do drogi 368 tzw. stara ósemka, przez którą przeprawiamy się wiaduktem.
- Jedziemy przez wsie Dąbrowa, Boguszyce, Miodary podobnymi drogami jak w pkt. 1.
- W Miodarach wjeżdżamy na dłuższy, ale malowniczy odcinek asfaltowy, by przejechać do otoczonej lasami wsi Brzezinka.
- Z Brzezinki jedziemy w stronę Małych Brzezi, gdzie mamy możliwość objazdu następnego punktu (kierując się dalej prosto na SEE) lub skręcić w lewo na NE.
Przejeżdżamy przez Małe Brzezie i wjeżdżamy w udostępnioną drogę leśną. W trakcie zwiadu (październik 2025) pod koniec trasy znajdowały się dwa powalone drzewa, oba dało się objechać bokiem, choć drugie wymaga przynajmniej dwóch osób w przypadku cięższych motocykli. Dalej
nie rozpędzamy się, bo kamienny mostek przez rzekę Oleśnica ma wymyte brzegi i jest nieprzejezdny. Przeprawić da się przez kładkę na terenie Stodoły Instytutu Grotowskiego (teren należy do powiatu). Zachowujemy ostrożność, by nie zniszczyć kładki.- Po krótkim fragmencie DK25 wjeżdżamy znów w las o śliskim podłożu, po czym polami rozjeżdżonymi przez ciągniki docieramy do wsi Junoszyn / Zielonka.
- Asfaltem przedostajemy się na drugą stronę S8 do Ligoty Polskiej.
- Stąd czeka nas wiele kilometrów polnymi drogami aż do Nieciszowa. Teren jest miękki i pełen kolein. Robi się trochę mniej płasko - żadnych stromych podjazdów, ale różnice w wysokości są zauważalne.
- Za Nieciszowem jedziemy przez mały lasek do Borowej, grunt raczej ubity i dobrze trzyma. Na tym odcinku mamy również
czynny niestrzeżony przejazd kolejowy, przed którym znajduje się
drewniany mostek, w którym brakuje kilku desek (trzymamy się lewej strony). - Po przejechaniu na drugą stronę drogi 368 wjeżdżamy w ostatni fragment, prowadzący głównie dobrze związanym gruntem w okolice zalanej kopalni, gdzie czeka nas ostatnia przeprawa przez błoto i koleiny.
Legenda: Na niebiesko główna trasa, fioletowo objazdy. Licząc od proponowanego startu trasy - najbardziej wysunięty punkt na zachód, Dobroszów Oleśnicki, zgodnie ze wskazówkami zegara:
Pierwszy objazd to możliwy bródnieprzejezdne - objazd włączony do tracka.- Drugi objazd wokół drogi prywatnej - brak zakazu.
Trzeci objazd wokół prawdopodobnie nieprzejezdnej droginieprzejezdne - objazd włączony do tracka.- Zaktualizowany GPX zawiera dodatkowo objazd trudnego miejsca z dwoma powalonymi drzewami i zawalonym mostem w okolicach wsi Małe Brzezie.
Legalność: Po mapie wszystko prowadzi drogami gminnymi lub publicznymi. Jest jeden krótki fragment prawdopodobnie prywatny, w gpx propozycja objazdu, niestety częściowo asfaltem.
Trudność: W tych częściach trasy, które są mi znane, mamy miejscowo sporo błota, glinę, kałuże z koleinami, i płytkie piachy. Oceniając resztę po satelicie i street view, spodziewam się podobnych warunków na całości trasy.
Parametry: Około 80km, według OpenStreetMap 20% asfaltu (niestety trzeba się przedostać jakoś przez obszar lasów państwowych).
Trasa przebiega przez czynne, niestrzeżone przejazdy kolejowe. ![]()
Okolice początku trasy (pkt. 1).
Powalone drzewa (pkt. 6).
Podmokły las i pola (pkt. 7).
Wyjeżdżone drogi przez ciężki sprzęt rolniczy (pkt. 9).




